Google har generelt fokus på, at hjemmeside ejere og webudviklere fokuserer på at gøre livet lettere for de mennesker, som skal læse vores indhold. Derfor kommer Google jævnligt med nye retningslinjer for hjemmesider, og de “straffer” os, hvis vi går imod disse retningslinjer. Straffen er enkel og effektiv: Dårligere placering i søgeresultaterne.

Samtidig har hjemmeside ejere og markedsføringseksperter som oftest fokus på, hvordan de kan få solgt en masse varer og skabt god omsætning. Derfor udvikler markedsføringsfolk kreative måder, hvor de kan få forbrugere/brugere/dig til at købe mere.

I en årrække har popup bokse været et rigtig godt middel til at sælge mere, både direkte og ved at tilbyde gratis gaver, når man tilmelder sig en nyhedsliste og dermed bliver en top prioritets potentiel kunde i firmaet. Alle med respekt for sig selv har indtil nu haft en freebie, som man får, når man tilmelder sig nyhedsbrevet.

Samtidig er antallet af besøg på et website fra mobil og tablet nu over 50% af alle visninger, og dette tal er stigende. De fleste, som besøger din hjemmeside sidder med en mobil, og har dermed en forholdsvis lille skærm til rådighed. De ser din hjemmeside OG DIN POPUP BOKS på den lille skærm, og i mange tilfælde dækker popup boksen for det, som står på hjemmesiden.

Og endnu værre er det, at man mange gange har svært ved at få boksen klikke væk igen på en mobil.

Jeg ved ikke med dig, men jeg syns det er virkelig irriterende med sådan nogle store popup bokse, og jeg går som regel helt væk fra en hjemmeside, som har sådan en popup løsning kørende, hvis jeg sidder med min iPhone (Hvilket jeg ofte gør, når jeg browser rent privat).

Google vil fra 10 januar 2017 slå ned på websites, som har popup bokse i mobilvisnings layoutet. Grunden er ganske enkelt, at sider med en stor popup boks giver en dårligere brugeoplevelse på små skærme. Du kan læse Googles officielle meddelelse om dette lige her.

Med Googles sans for brugervenlighed er det en naturlig udvikling, og der er ingen grund til panik i den anledning. Hvis du plejer at få tilmeldinger til nyhedsbrevet via en popup boks, kan du i stedet arbejde med en god mobilegnet landing page, hvor du giver læseren noget værdifuld info, som gør at de får lyst til at melde sig eller købe dit produkt. Du kan bruge call-to-action knapper, som kalder på læserens interesse, og du kan bruge lækre og indbydende formularer direkte på hjemmesiden, i stedet for en popup boks.

På den måde kan man stadig få samme effekt, som en popup boks giver, men man slipper for at den dækker for resten af hjemmesiden – og man slipper for at blive straffet af Googles nye algoritme.

Definitionen på forstyrrende popups er, at de dækker for indholdet på hjemmesiden og at de skal klikkes væk, for at vise det, som står på siden. Oftest med et lille X i øverste højre hjørne.