Tips til udvalgt billede til blogindlæg og sider i WordPress

Jeg håber, at du har nydt påsken. Det har været koldt, ja, men lyset er her uanset temperaturen, og i min have vokser ukrudtet lystigt, som altid.

Dagens nyhedsbrev handler om det, som hedder et udvalgt billede i WordPress verdenen.

Måske tænker du, at udvalgte billeder kun er for bloggere, men faktisk er det også en god ide at bruge disse billeder på dine vigtigste sider på hjemmesiden.

Måske ved du slet ikke, hvad jeg snakker om – så læs med her, så får du info, som du kan bruge til at gøre din hjemmeside mere dele-venlig og søgemaskine synlig.
Hvad er et udvalgt billede?

Det udvalgte billede på en side eller et blogindlæg er det billede, som kommer til at repræsentere dit indhold ude i den store web-verden. Det gælder både på din egen hjemmeside og blog, og på de sociale medier, når nogen deler dit indhold.

Hvis et indlæg eller en side ikke har et udvalgt billede, vil de sociale medier snuppe det første billede inde i dit indlæg, og bruge dette billede som visuel repræsentant, når indholdet deles.

Det er dit WordPress tema, som afgør om det udvalgte billede også vises ved dine indlæg inde på hjemmesiden, og ved dine sider (der vises de sjældent). Mange temaer har forskellige valgmuligheder til, hvordan det udvalgte billede vises på blog forsiden og ved det enkelte indlæg.

Uanset hvordan dit tema viser udvalgte billeder, er det en rigtig god ide at bruge dem, da et godt udvalgt billede er afgørende for, om dit indhold bliver læst og delt på sociale medier.
Sådan tilføjer du et udvalgt billede

Du logger ind i kontrolpanelet og åbner den side eller det indlæg, hvor du vil tilføje dit udvalgte billede. På de fleste WordPress opsætninger ligger boksen til udvalgt billede i højre kolonne, et stykke nede. Du vælger billedet fra dit mediebibliotek eller uploader et nyt.

Husk at give dit billede en relevant ALT tekst. Det er den tekst, som søgemaskinerne læser, og som man ser, hvis billedet af en eller anden grund ikke vises, eller hvis teksten læses op for blinde og svagtseende.

ALT teksten skal indeholde det søgeord/søgeordssætning, som repræsenterer dit indhold. Samme ord, som du bruger i din SEO boks.

Hvilken størrelse skal mit udvalgte billede have?

Det vigtigste er, at dine udvalgte billeder er konsekvente i størrelsen, det ser i hvert fald bedst ud inde på bloggen. Nogle temaer vil lægge billedet ud i sine oprindelige dimensioner, altså højde-bredde forhold. Andre temaer beskærer eller “presser” dine billeder sammen, så de ikke nødvendigvis ser så godt ud, når du ser dem på hjemmesiden.

Du kan nogle gange tjekke udvalgt billede størrelsen i dit WordPress tema. Du kan også se dimensionerne – og ændre dem – under Indstillinger –> Medier i kontrolpanelet.

Prøv dig frem, eller tjek dit temas muligheder.

NB: Hvis du ændrer størrelse på dine thumbnails under medieindstilliger, skal du ind og ændre alle de billeder, som du allerede har i dit mediebibliotek. Til det formål findes der heldigvis et plugin, som hedder Regenerate Thumbnails. (der er flere plugins, som kan det samme, så find et, som du syns om).
Hvordan finder jeg et godt udvalgt billede?

Det kommer helt an på, hvad du blogger om. Men der er to ting, du kan tænke på.

Det ene er at billedet skal være relevant for dit indhold. Hvis du skriver om katte, skal der gerne være en kat på billedet.

Hvis du som jeg skriver om abstrakte ting – som det her med WordPress – kan det være en udfordring at finde noget relevant. Her kan du vælge enkel grafik, som du fx laver i Canva eller du kan bruge noget andet, som repræsentere din stil, dit brand eller din niche, og som også er specifikt for det aktuelle indlæg.

Jeg har selv valgt at køre en linje med makrobilleder af blomster på min blog, og tilsætter tekst, som er relevant for indlægget. Til indlæg om webdesigns er det lettere, der bruger jeg kundens hjemmeside.

Blomsterne er valgt fordi jeg selv tager billederne, og fordi jeg mener, at de giver god Feng Shui energi og et farvemæssigt løft til en ellers ret “kedelig” flade, som ofte handler om tekniske ting. Blomster er bare “mig. Jeg kunne også vælge en renere grafisk stil med ikoner, eller noget helt andet.

Hvilke billeder må jeg bruge?

Alle billeder på internettet er det som udgangspunkt forbudt at bruge. Du må ganske enkelt ikke bare snuppe et billede, som du syns er lækkert. Det kan i yderste konsekvens betyde sagsanlæg og erstatningskrav.

Kig efter billeder med det, som hedder Creative Commons CC0 som f.eks. Unsplash, https://stocksnap.io/ eller https://foodiesfeed.com/ . Søg efter free Stock images på Google. Eller brug dine egne fotos. Eller lav grafik online i Canva.
Skab en enkel, ensartet stil

Når man besøger din blog og deler dit indhold, er det rart at føle en genkendelighed. Du vil vinde meget ved at vælge en enkel stil og være konsekvent med den. Vær konsekvent i forhold til dimensioner, opsætning, farver, motivvalg, toner i billedet (brug evt. det samme filter hver gang), energi, stemning.

Det er ok at skrive lidt tekst på dine udvalgte billeder, men kun ganske lidt. Det skal være det visuelle, som trækker – et billede siger mere end 1000 ord.
Specielle billeder til Facebook og Twitter

Hvis du bruger Yoast SEO plugin har du en ekstra mulighed for at lægge billeder ind, som kommer med når du deler på disse sociale medier. På den måde har du 100% kontrol over dimensionen af de billeder, som går over på Facebook og Twitter. Hvis ikke du bruger denne mulighed riskerer du, at dine billeder bliver beskåret på en uheldig måde.

Dimensionen på et Facebook billede er 1200×628 pixels. På Twitter er det 1024×512 pixels. Du lægger det ind her:

Ja, der er meget arbejde. Helt enig. Men før i tiden (før internettet) skulle vi betale for avisannoncer og printe opslag, som hang rundt i byen, når vi ville reklamere for vores ydelser. Det her er da sjovere 😉

Jeg har i øvrigt løst det med Facebook billede dimensionen ved at lave alle mine udvalgte billeder i samme dimension, som Facebook dikterer. Det sparer en arbejdsgang.

Jeg håber, at det kan inspirere dig til at bruge den oplagte mulighed for gratis markedsføring, som ligger i at gøre din blog lækker og delevenlig.

mange hilsner

Joyann Nielsen

Feng Shui Webdesign – WordPress hjemmesider